torsdag 1 mars 2012

Legend - Recension

Titel: Legend
Författare: Marie Lu
Serie: Legend #1
Sidor: 305
Originalspråk: Engelska
Utgiven: År 2011
Bokförlag: Putnam Juvenile 
Första meningen: My mother thinks I'm dead. 


Synopsis från Goodreads;


What was once the western United States is now home to the Republic, a nation perpetually at war with its neighbors. Born into an elite family in one of the Republic's wealthiest districts, fifteen-year-old June is a prodigy being groomed for success in the Republic's highest military circles. Born into the slums, fifteen-year-old Day is the country's most wanted criminal. But his motives may not be as malicious as they seem.

From very different worlds, June and Day have no reason to cross paths - until the day June's brother, Metias, is murdered and Day becomes the prime suspect. Caught in the ultimate game of cat and mouse, Day is in a race for his family's survival, while June seeks to avenge Metias' death. But in a shocking turn of events, the two uncover the truth of what has really brought them together, and the sinister lengths their country will go to keep its secrets.

Full of nonstop action, suspense, and romance, this novel is sure to move readers as much as it thrills

  

Jag läste ut denna bok på en dag och det betyder ju oftast att den var otroligt bra och det var den. Min första reaktion, när jag öppnade boken för att läsa var den guldiga texten och att Day var en tjej, men tydligen var han en kille och blev lite överraskad. Man fick verkligen känna Day som person och han var en realistisk karaktär och jag njöt verkligen av att läsa hans PoV. Man fick lära känna hans familj ur ett ovanligt perspektiv och det gillade jag extremt mycket och  man förstod verkligen hans känslor för sina bröder och mamma och sist men inte minst Tess, en underbar sidkaraktär. Dessutom visste Day vad han ville och lät ingen hindra honom att göra det han skulle göra och för varje revolt hade han gjorde, hade han alltid ett mål att sikta på. Plauge-smittan var något som spelade stor roll i boken och som orsakade handlingen rätt mycket och gjorde hela handlingen riktigt spännande.
  
Om man var uppmärksam som jag var när jag väl hade läst 40 sidor ur boken, visste jag att Day och June skulle gilla varandra och då fick jag en  hat-känsla, för att jag orkade verkligen inte med ett kärleksdrama efter att ha läst många före, men det störde inte bokens handling så värst mycket. I slutet av boken shipade jag faktiskt Day och June trots den starka hat-känslan jag fick i början. 

 June var en kvinnlig och stark karaktär som var verkligen en bad-ass karaktär och det gillade jag verkligen. Det finns inte så mycket att skriva om June för att hon har likadana sidor som Day och jag avgudade verkligen hennes bror Metias, han var verkligen en älskvärd karaktär. June hade också en rolig och bra PoV så jag njöt av att läsa om två starka karaktärer för det finns inte så många böcker som sprider just den känslan när man läser två PoV.

Det fanns också karaktärer man visste att man skulle älska och hata. Några av de älskvärda karaktärerna var Tess, John (hans roll i slutet var helt sorglig), Eden och Kaede. De karaktärer man verkligen hatade, från min syn på boken var Thomas (USCH!) och Commander Jameson. 


Men, boken hade också en väldigt lös och generell sida. Jag fick aldrig något grepp om alla områden som fanns i det samhället och  hur många personer det levde i varje område och vad de som bodde  i de rika och fattiga områden gjorde. Man fick läsa om olika områden men inte helt klart och tydligt. Det var  synd, för jag förväntade mig att få läsa om  olika områden och få veta deras historia. Men jag tror att Marie Lu, kommer att skriva mer om det i uppföljaren, förhoppningsvis eller så åker karaktärerna till en annan plats i USA. 
Det fanns också karaktärer jag hade velat läsa mer och det var, Days pappa, Thomas och Tess , men tyvärr får man inte begära allting i världen. Även om vi hade fått veta mer om Days pappa, Thomas och Tess skulle det nog ha lett till större problem än vad det redan fanns. Problemen som fanns var också riktigt spännande att få läsa om, ibland var det lite för lätt att snappa upp ledtrådarna och se vem den skyldige var.


Som sagt, denna bok var verkligen en action-bok och en underbar bok. Karaktärerna var verkligen bokens största och starkaste sida. Samtidigt jag tror att vem som helst som läste denna bok, skulle ha fallit pladask för någon av karaktärerna oavsett för problem som gjorde att läsaren inte gillade boken helt ut. Boken var inte heller tråkig någonstans utan det gick rann som forsande vatten. Boken hade verkligen en början, ett mitt och ett slut. Trots att jag inte gillade slutet så mycket, var det ändå ett bra slut. Jag ångrade verkligen inte att jag läste den på lovet och plockade upp den på PunktMedis. 




Betyg: 4,5/5 stars



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar