torsdag 15 mars 2012

Wither- Recension

Titel: Wither
Författare: Lauren Destafano
Serie: The Chemical Garden #1
Sidor: 358
Orginalspråk: Engelska
Utgiven: År 2011
Bokförlag: HarperCollins
Första meningen: I Wait.

Synopsis från Lauren Destanfos hemsida;

By age sixteen, Rhine Ellery has four years left to live. She can thank modern science for this genetic time bomb. A botched effort to create a perfect race has left all males with a lifespan of 25 years, and females with a lifespan of 20 years. Geneticists are seeking a miracle antidote to restore the human race, desperate orphans crowd the population, crime and poverty have skyrocketed, and young girls are being kidnapped and sold as polygamous brides to bear more children.
When Rhine is kidnapped and sold as a bride, she vows to do all she can to escape. Her husband, Linden, is hopelessly in love with her, and Rhine can’t bring herself to hate him as much as she’d like to. He opens her to a magical world of wealth and illusion she never thought existed, and it almost makes it possible to ignore the clock ticking away her short life. But Rhine quickly learns that not everything in her new husband’s strange world is what it seems. Her father-in-law, an eccentric doctor bent on finding the antidote, is hoarding corpses in the basement. Her fellow sister wives are to be trusted one day and feared the next, and Rhine is desperate to communicate to her twin brother that she is safe and alive. Will Rhine be able to escape–before her time runs out?


Jag är rädd för att skriva en rättvis recension på denna underbara bok. Just därför vill jag ta det kort som möjligt men recensionen kommer ändå vara innehållsrik, hoppas jag.

Jag älskade denna bok fullkomligt mycket, början var en fin introduktion till bokens andra halva och kanske hela serien.

Visst, vi är fullkomligt mest inne i det stora huset där Rhine är fången, men det flyter ändå på, för att antingen händer det något extra eller så läser man Rhines episka tankar. Rhines PoV var något som överraskade mig väldigt positivt och en bok blir ju väldigt bra när man tycker om huvudpersonens PoV. Samtidigt var Rhine en karaktär som aldrig glömde bort sin barndom och dagdrömde oftast om den tidsperioden. Samtidigt är jag riktigt rädd för att min underbara älskelse för Rhine kommer att slockna när jag läser Fever, uppföljaren på Wither.

Jag var verkligen rädd för att inte gilla den här boken eftersom boken har fått många fina recensioner och omdömen, då kan ni väl gissa hur hög mina förhoppningar på boken var. Ändå, lugnande jag ner mig under tiden jag läste boken och jag kunde vara mer gladare för det.

Lauren Destefano måste få otroligt mycket beröm för romantiken i den här boken, jag är en av de personer som tycker att romantiken i många böcker kan förstöra boken helt om de hanteras på fel sätt, och jag älskade för första gången en kärlekstriangel i en bok. Jag kunde inte under bokens gång bestämma mig för vem jag gillade mest av de två killarna för att man får lära känna båda killarna mer och mer för varje kapitel. Man visste inte heller vart man hade karaktärerna någonstans, för ena stunden kunde de göra något helt ofattbart, som vi människor.

Jag fullkomligt älskade Deirdre, Jenna och ROSE! Jag älskade The sister Wives bandet, de var något som lyste upp boken väldigt mycket på olika sätt.

Wither är ingen action-bok och är därför ingen bok för  action-fantaster, men ändå kan ni prova på att läsa boken. Jag älskade spänningen och alla karaktärerna, utom en och jag älskade huset. Ha dock inte för höga förhoppningar, det kan förstöra läsupplevelsen. Sist men inte minst, ha en bra lässtund.

Betyg: 5/5 stars

Never forget why you're here.








3 kommentarer:

  1. Vill verkligen läsa denna! Och jag bara ÄLSKAR omslaget :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ohh, då har du något att se framemot! :D

      Radera
  2. Jag älskade verkligen den här boken, tyckte faktiskt att den var tankeväckande :)

    SvaraRadera