Matched - Recension

Where they work.
When they die.

But, as Cassia finds herself falling in love with another boy,
she is determined to make some choices of her own.

And that's when her whole world
begins to unravel...

Baam, på första och andra kapitlet får man direkt veta Cassias framtida make och tro inte att jag blev så överraskad, hade en aning redan om vem det kunde vara. Det är lite svårt att skriva om Cassia eftersom hennes känslor är en som berg-och-dalbana under boken och det gjorde att jag verkligen gillade henne en stund medan den ena var det helt bullshit att jag inte förstod hur hon kunde tänka så, men jag tror att den delen hör till tonårsperioden. Hennes PoV var underbar helt igenom och trots att jag inte kunde hålla med Cassia om olika tankar och känslor, bland annat om den personen hon faller pladask för och det gjorde att jag inte förstod deras relation till en början men jag märkte att i slutet av boken att jag började gilla pojken mer och mer på grund av sina tankar och  den mystiska men ännu hemska barndom och hur det har orsakat hans liv väldigt mycket.

Den killen Cassia blev matchad med i alla första början var underbar och man fick syn på olika sidor av honom som person och det gjorde bara honom till en större älskvärd karaktär, trots att vissa av sidorna inte var goda.

Det hände något i mitten som gjorde att jag ville sluta boken och jag kan inte säga vad det var för något för att jag inte får grepp på det än även om jag läste ut den för några timmar sedan. Även om jag inte fick grepp på vad det var, så visste jag att skulle sänka betyget på boken en aning.

Jag älskade dikterna och Cassia farfar, ohh, jag älskade honom verkligen, det var han som satte igång hennes rebell-gnista när han sa att hon skulle läsa en dikt efter hans död. Dikten gjorde handlingens avgörande. Det tog tid för den att gro och växa men när det väl kom så blev Cassia ännu starkare och det gjorde mig gladare och struntade då i hennes jobbiga stunder, då hon agerade som en barn-unge.

Boken hade starka karaktärer men Condie hade även byggt upp en stark och utformande värld som gjorde att jag verkligen kunde uppleva att leva i det samhället med de perfekta tåg-tiderna, utsikten från ett speciellt berg som man fick läsa om väldigt mycket och själva människorna, hur de lyssnade på 'the-society', lite svårt att förklara på svenska, men vi kan väl säga, de som har makten över staden och människorna, musikhallen, spelhallen, Cassias 'Banquet', Cassias 'jobb' och skola, som de kallade för 'The second-school'.
Jag trodde att samhället Condie skulle beskriva skulle vara ett platt samhälle och inte skrivas om så mycket på grund av kärleks-triangeln, men nej, jag hade fel och det gjorde mig så glad att jag fick läsa om ett helt nytt samhälle, den är inte likt Divergent, Legend, The Hunger Games, ändå har de fyra böckerna något gemensamt, som man inte snappar upp om man inte läser och förstår det som sker mellan raderna och det är nog det som gör dystopier intressanta, trots att man vet vad som kommer hända, så finns det så många olika twistar, känslor och tankar  i de olika samhällena man får läsa om, trots att de verkar så lika när man tänker generellt.

Jag får inte heller glömma att säga att både Legend av Marie Lu och Matched har något gemensamt, förutom att de är båda dystopier, är att båda har en likadan hemlighet och det blev en liten  positiv överraskning. Ska bli kul att få läsa om vad författarna har tänkt att göra med hemligheten i uppföljarna.

Matched hade en otrolig början, en liten ''konstig'' mitt, och ett spännande slut. Jag vill verkligen läsa hur det ska gå för Cassia, Xander, Ky och hennes föräldrar och Bram men även sidkaraktärerna man fick möta i Matched som gjorde handlingen en aningen mer vanligt att värdefullare att läsa om.

Betyg: 4/5