söndag 4 mars 2012

Bloodlines- Recension

Titel: Bloodlines
Författare: Richelle Mead
Serie: Bloodlines #1
Orginalspråk: Engelska
Utgiven: År 2011
Bokförlag: Razorbill
Första meningen: I couldn't breath.

Synopsis från Goodreads;

The first book in Richelle Mead's brand-new teen fiction series - set in the same world as Vampire Academy.

When alchemist Sydney is ordered into hiding to protect the life of Moroi princess Jill Dragomir, the last place she expects to be sent is a human private school in Palm Springs, California. But at their new school, the drama is only just beginning.

Populated with new faces as well as familiar ones, Bloodlines explores all the friendship, romance, battles and betrayals that made the #1 New York Times bestselling Vampire Academy series so addictive - this time in a part-vampire, part-human setting where the stakes are even higher and everyone's out for blood.


GODDHSHDHSHDHA. Boken var verkligen bra. Den var bättre än vad jag trodde. Den var inte fylld av action redan från första sidan utan det kändes som att den hade en lugn påverkan men samtidigt var den spännande, speciellt tyckte man om dramat som pågick i Amberwood, skolan där de gömde sig för att hindra ett inbördeskrig inom Moroi-världen. Jag älskade alla nya karaktärerna, trots att vissa av dem var bad-ass. Jag ville för en gång skull skippa Vampire Academy och då blev man väldigt glad över att byta till en miljö man kan reletera till, trots att det finns liknande problem i Vampire Academy.

Jag visste från den stunden jag fick träffa Sydney i VA att jag skulle gilla henne, även om hon inte gillade dhampirs och Moroi. Det fanns samtidigt något mystiskt under ytan just om Sydney och ville läsa mer om henne från hennes PoV. Richelle gjorde  Sydneys PoV otroligt bra. Sydney var allt från rolig människa till en realistik, man kunde inte låta bli att tycka synd om hennes ätstörningar. Jag ville skaka om henne och säga att hon är perfekt trots att hon inte gillade hennes kroppsform.Trots det utvecklades Sydney verkligen som en karaktär, hon gjorde allt hon kunde för sin syster, som inte förstod att Sydney gjorde det för att skydda henne. Samtidigt börjar hon tycka om sina fiender, trots att hon inte märkte det under handlingens gång. Man fick veta extremt mycket om Sydney, både hennes positiva sidor och negativa sidor. En positiv sida var henne kärlek för bilar och att hon döpte sin nya bil, som hon fick av en karaktär i boken, till Latte för hennes kärlek till kaffe.

Adrian, var riktigt krossad i denna bok ändå klarade han att leverera skämt, som var riktigt strålande. Jag njöt av att se honom agera som riktig brorsa inför Jill. Sydney och Adrian skulle verkligen passa som ett par. Då är frågan hände något mellan de två?

Takten i denna bok var riktigt bra, enligt mig, för jag behövde en bok där bara drama skedde och inte för många omänskliga problem och för stunden passade denna bok riktigt bra. Om jag hade läst denna under en action period skulle jag ha gett den tre stjärnor av fem.

Sammanfattningsvis, är denna bok väldigt bra att läsa efter att man har läst ut hela VA, eftersom boken spoilar de viktigaste händelserna som hände i VA. Det är bra att plocka upp denna bok när man verkligen vill ta det lugnt med läsningen  men andå ha en bladvändare till hands. Bokens starkaste sida var karaktärerna. Richelle Mead hade även med bra mysterier och jag blev förvånade när jag fick reda på två av de några mysterierna. Boken hade underbar humor, som gjorde att jag skrattade ordentligt..Om man tycker om att lyssna på Coldplay när man läser, passar deras låtar otroligt bra till Bloodlines.


Betyg; 5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar