måndag 27 februari 2012

Gone - Recension

(Märkte på min förra recension att jag glömde några saker, men den här gången blir det en riktig recension)

Titel: Gone  #1
Författare: Michael Grant
Serie: Gone 
Sidor: 558
Orginalspråk: Engelska, svenska. Övergivna 
Utgiven: År 2009

Bokförlag: Harperteen
Första meningen: One minute the teacher was talking about the Civil War.


Synopsis från Goodreads;


In the blink of an eye. Everyone disappears. GONE.

Except for the young. Teens. Middle schoolers. Toddlers. But not one single adult. No teachers, no cops, no doctors, no parents. Just as suddenly, there are no phones, no internet, no television. No way to get help. And no way to figure out what's happened.


Hunger threatens. Bullies rule. A sinister creature lurks. Animals are mutating. And the teens themselves are changing, developing new talents—unimaginable, dangerous, deadly powers—that grow stronger by the day.


It's a terrifying new world. Sides are being chosen, a fight is shaping up. Townies against rich kids. Bullies against the weak. Powerful against powerless. And time is running out: On your birthday, you disappear just like everyone else...


Idén låter fantastisk, eller hur?  Det var min första tanke när jag fick tag i denna bok som jag blev rekommenderad av att läsa på bokbloggar och från en killkompis. Denna bok var en fullspäckad action-rulle i bokform med inte så mycket romantik i, glad tjej. Den var faktiskt bättre än vad jag trodde men huvudpersonen i denna bok levde dock inte upp till mina förväntningar, Sam  var en otrolig kille den ena stunden och den ena  stunden vara en helt korkad person, sedd från min synvinkel. Men hans val gjorde också honom mänsklig, om man tänker på  en annan ''person'' som jag faktiskt hat-älskade under tiden jag läste boken.

Man fick också under tiden läsa under olika PoV och det älskade jag, för när man hoppade från en person till en annan visste man genast att något  avskyvärt skulle hända. Grant vet exakt hur man ska bygga upp spänningen för varje kapitel, samtidigt var han väldigt bra på att utveckla Sam som karaktär och andra karaktärer, bla Astrid, Lana, Edilio och Jack.

Att alla hade olika krafter var häftigt. Jag gillade Briannas och Bugs krafter, skulle gärna vilja ha dem. 

Under bokens gång, fick man svar på frågor man hade från början och om jag ska vara ärlig så köpte jag inte alla svaren, vill inte spoila för någon, men ett av svaren var lite outvecklad. Trots det gillade jag idén Grant byggde upp och jag är riktigt säker på att inte skulle vilja leva om det skulle hända i det nutida samhället.

Hunger, andra boken i Gone-serien, kommer jag nog att läsa så småningom. För att jag undrar verkligen hur det ska gå för FAYZ.

Betyg; 4/5 stars


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar