onsdag 4 juli 2012

14 år och till salu - Recension

14 år till salu



Handling;
14 åriga Tessan bor i Surahammar, en timme bort från Västerås och lever ett vanligt svenskt liv tills hon en dag blir av med oskulden genom att bli våldtagen en kväll på väg hem från stallet. Gråtande går hem och säger inte om väldtäckten till någon. Nästa dag föreslår hennes bästavän att man kan tjäna pengar via näter genom att sälja sig själv för sex. Trots att hon inte vill säger hon ja ändå. Från att vara en vanlig ungdomsflicka till att skada sig själv blir tillslut inte hälsosamt psysiskt och fysiskt. Denna historia är en riktig skakande en och det likt en bergochdalbana. Det är inte lugnt en enda stund.

Det finns några typer av böcker som jag oftast inte vill läsa. En typ är böcker som handlar om våldtäckter. Just därför tog det ett tag för mig att äntligen läsa denna bok.

Första delen var väldigt bra, för det var bara den delen där Tessa var som en vanlig ungdomsflicka i Sverige på åttiotalet tills hon blir våldtagen av en ''snäll'' pojke en sen kväll på väg hem. Det värsta är när en ''snäll'' pojke tar en flickas oskuld när hon är fjorton år och just efter våldtäckten rasar hennes värld mer eller mindre. En dag efter våldtäckten frågar hennes bästakompis Jenny hur man kan tjäna pengar bäst och enklast, jo ''Vi horar''. Ursäkta men vilken ungdom skulle säga så? Visst, det kanske ansågs vara roligt och något 'extraordinary' på åttiotalet men vilken dum grej att säga överhuvudtaget.Givetvis kan inte Tessa säga nej för att motstå som en fegis, hon vill vara med Jenny oavsett vad hon säger.

Första gången de gör det, var det inte så allvarligt men de två andra gångerna händer det en sak som får Jenny att rasa och bestämmer sig för att sluta, men vad gör Tessa? Jo, hon slutar inte 'hora'. Det forsätter och fortsätter, tills hon förstör sig själv.

Jag tyckte om Tessas utveckling genom boken men gång på gång kände jag den där känslan av att jag ville bara örfila Tessa på grund av hennes dumhet. Men, sedan tänkte jag detta är något väldigt svårt att gå igenom ensamt, utan att säga till sina föräldrar. Hon hade sina minnesvärda stunder i historiens gång, men det fanns även stunder där hon var så naiv, naiv och så maktlös. Personligheten kunde jag inte relatera till Tessa och hennes personlighet, just det fick mig att inte tycka om hennes beslut. Det var tack vare Mona, som allt blev bättre. Så tack Mona! Men, jag älskade även Tessas vuxna jag. Det fanns stycken med kurstiv stil där Tessas vuxna jag berättade och de styckerna räddade historien.

Ämnet våldtäckt är väldigt allvarligt och varje dag, stund är det någon som blir våldtagen emot sin egen vilja, utan makt att bryta sig loss, vilket kan leda till prostitution längre fram. Det är väldigt hemskt att det händer och jag tycker att det är väldigt bra att Tessa vågade berätta till Caroline om sin historia och få det senare tryckt på papper. Väldigt modigt säger jag bara.

Jag tänker inte betygsätta denna bok på grund av att den inte är värd att betygsättas då det är en riktig historia som har skett och människors liv är inte värda att betygsättas.

Tack för recesionexemplaret Pocketförlaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar